Normalt sett behöver du inte skicka in några dokument alls, eftersom du identifierar dig med hjälp av BankID. Ibland kan vi dock behöva få in någon typ av dokument som styrker din inkomst. Vanligast är att detta behövs om din inkomst har förändrats mycket under den senaste tiden.
Anledningen till att vi behöver denna dokument är för att det är viktigt för oss att kunna säkerställa att en kredit hos oss inte försätter någon i en försämrad ekonomisk situation.
Om du har ett bankkonto hos någon utav de svenska storbankerna (Nordea, SEB, Swedbank eller Handelsbanken) så har du pengarna på ditt konto normalt sett inom 15 minuter efter att krediten beviljats, dygnet runt!
Har du en annan bank än dessa fyra kommer pengarna normalt in under dagen om din ansökan beviljats under morgonen eller förmiddagen en helgfri vardag. Har ansökan beviljats under eftermiddagen eller kvällen alternativt under en helgdag så kommer pengarna in nästkommande helgfria vardag.
Att vi valt att neka din ansökan kan bero på många olika faktorer, men oftast beror det på att vi inte kan säkerställa din möjlighet att återbetala krediten utan att det riskerar att medföra problem i din privatekonomi. Som en ansvarsfull kreditgivare är det väldigt viktigt för oss att inte försätta våra kunder i en försämrad ekonomisk situation.
Du är alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst om du vill ha mer information om detta beslut.
Du kan återbetala din kredit på två olika vis.
Om du väljer detta alternativ så betalar du tillbaka din kredit online via vår samarbetspartner Brite. Betalningen går då snabbare och smidigare. Logga in på din profil och välj att betala via Brite och följ instruktionerna.
Om du väljer detta alternativ så betalar tillbaka din kredit på samma vis som du betalar en faktura, genom att betala in till vårt Bankgiro 145-9072. Glöm inte att uppge ditt kreditavtalsnummer som OCR-nummer! Vilket belopp du ska betala, OCR-nummer och övrig betalningsinformation hittar du alltid genom att logga in på din profil.
Nej, du kan välja att betala in Lägst att betala-beloppet om du inte kan slutlösa hela krediten inom första betalningsperioden. Därefter kan du fortsätta att betala lånet utefter den betalplan som upprättats och skickats till dig. Varje betalning innehåller då upplupen ränta, amortering av kapitalet samt en aviseringsavgift.
Om du helt missar en betalning och vi behöver skicka ut en påminnelse eller ett inkassokrav, så kan du behöva betala ytterligare kostnader och räntor på det utstående beloppet.
Vid helt uteblivna betalningar trots påminnelser så riskerar du att kreditavtalet sägs upp i sin helhet, vilket betyder att du måste återbetala det totala kvarvarande kreditbeloppet på en gång. Då är det mycket bättre om du istället kontaktar oss i god tid, så vi får försöka lösa situationen tillsammans på bästa vis.